Pages

"All good books are alike in that they are truer than if they really happened and after you are finished reading one you will feel that all that happened to you and afterwards it all belongs to you; the good and the bad, the ecstasy, the remorse and sorrow, the people and the places and how the weather was."
- Ernest Hemingway -

Ahad, 31 Mac 2019

Straw: Yang mana untuk saya?

Dalam usaha saya nak elak plastik, saya belajar untuk tidak menggunakan straw plastik yang biasanya digunakan sekali sahaja, dan biasanya hanya untuk waktu yang singkat. Straw ini, walau kelihatan kecil, impaknya besar kepada alam sekitar.

Jadi, apa penyelesaiannya?

Straw guna semula!

Apa yang bagus tentang straw guna semula adalah ia datang dengan pelbagai warna, saiz dan material. Yang penting, boleh dicuci dan diguna semula. Untuk mencuci straw guna semula, pastikan anda ada berus yang sesuai dengan saiz straw.

Setakat ini yang dijual dengan meluas terutama di Malaysia adalah straw stainless steel. Selain itu, boleh cuba straw buluh, silikon atau kaca. Jadi, yang mana satu sesuai untuk anda? Mungkin tips di bawah boleh membantu anda membuat keputusan:

  1. Straw besi stainless steel: Jika anda kerap travel dan selalu menggunakan straw, mungkin straw besi sesuai untuk anda.
  2. Straw buluh: Jika anda gemar benda-benda yang natural, straw ini mungkin untuk anda.
  3. Straw kaca: Jika anda sangatlah takut ada kekotoran di dalam straw anda, straw kaca mungkin untuk anda.
  4. Straw silikon: Jika anda suka straw yang tak keras, boleh digigit-gigit, straw silikon untuk anda. Biasanya kanak-kanak suka straw begini.

Untuk saya sendiri, saya menggunakan straw stainless steel kerana saya memerlukan straw yang tahan lasak, yang tak rosak walau dicampak-campak atau terjatuh. Saya mempunyai straw stainless steel yang kecil dan bended serta yang besar dan lurus. Saya tidak gemar minum menggunakan straw buluh. Saya belum pernah cuba straw kaca atau silikon but I'm getting silicon straw for my son. Hopefully my order will arrive soon.



Selain straw guna semula, terdapat straw kertas yang boleh dipakai buang. Bagi saya straw begini sesuai digunakan ketika jamuan/parti dengan jumlah tetamu yang agak ramai.

Sekarang anda boleh buat pilihan yang tepat dengan citarasa anda. Jika tidak, boleh saja minum tanpa straw, kan? 𝨝


Straw guna semula banyak dijual di kedai-kedai online seperti Lazada dan Shopee, dan juga local bulk shops, some bulk shops mengambil tempahan online.

Tiada ulasan :