Pages

"All good books are alike in that they are truer than if they really happened and after you are finished reading one you will feel that all that happened to you and afterwards it all belongs to you; the good and the bad, the ecstasy, the remorse and sorrow, the people and the places and how the weather was."
- Ernest Hemingway -

Sabtu, 2 Mac 2019

Santai petang di Kuala Lumpur

Semalam kami ke Perpustakaan Negara di Jalan Tun Razak untuk program Singgah Santai. Ada pelbagai aktiviti di sana seperti booth jualan, aktiviti kanak-kanak, booth pameran, dan bengkel. Kami pergi dah petang jadi cuma sempat masuk ke dalam perpustakaan kanak-kanak untuk membiasakan Raees dengan buku dan mendengar talk mengenai cara membuatkan baja organik DIY. Bertambah teruja nak menanam selepas dengar talk 😎


Sejak Raees lahir, I can't remember, mungkin sekali atau dua kali sahaja ke sana, itu pun terkejar-kejar memikirkan anak. Sekarang Raees sudah makin besar, makin perlu mendedahkan Raees kepada aktiviti-aktiviti berkaitan buku dan membaca. I hope to see him become a reader tapi it's not going to happen without early exposure.


Selepas talk tentang baja DIY, kami ke cafeteria untuk minum dan alas perut sebelum makan malam. Trying not to create more waste, we were all geared with reusable food containers and cutleries.

Masuk cafe, nampak tak banyak pilihan mungkin disebabkan sudah petang dan pengusaha cafe tak menyediakan makanan yang banyak maka kami pilih makan apa yang tinggal iaitu jagung dan minum teh tarik. 

Jagung harganya RM2/cawan. Kami beli jagung RM4 dan hulur bekas makanan kami supaya jagung diletakkan ke dalamnya memandangkan mereka guna cawan plastik pakai buang namun sayangnya bekas yang orang tu sukat jumlah jagung juga adalah bekas plastik pakai buang. Kan ke bagus jika guna bekas kaca atau stainless steel sebagai penyukat.


Malam itu kami makan malam di Kg. Baru. Di kedai makan, waktu order air kami minta tak nak straw. Waiter yang ambil order kali ini memenuhi permintaan kami. In fact, dia ambil order, dia juga yang hantar order kami. That way, dia boleh make sure apa yang kami order ditunaikan. Bagi saya bagus SOP begitu.

Maka, malam itu kami berjaya minum teh ais dengan straw stainless steel yang dibawa. Cuma Raees tak gemar straw stainless steel. Dia suka gigit straw, straw besi mana boleh gigit haha! Ada cadangan tak nak beri straw apa yang bukan plastik dan boleh guna semula berkali-kali?


Anyway, disebabkan saya bawa bekas makanan, shopping bag, cutlery, pampers dan pakaian Raees, maka kini jika keluar saya bawa backpack instead of handbag kerana itu lebih memudahkan saya bergerak sambil bawa pelbagai barangan. Hidup mak-mak anak kecil beginilah... 😜

Tiada ulasan :