Pages

"All good books are alike in that they are truer than if they really happened and after you are finished reading one you will feel that all that happened to you and afterwards it all belongs to you; the good and the bad, the ecstasy, the remorse and sorrow, the people and the places and how the weather was."
- Ernest Hemingway -

Selasa, 5 Mac 2019

Belajar untuk refuse dan reduce beg plastik di supermarket

Hari Ahad lepas kami pergi shopping di Giant. Selain menggunakan reusable shopping bag, pertama kali kami guna mesh bag untuk beli bawang dan kentang. Walaupun banyak lagi barang yang guna plastik, tapi itu usaha kecil kami untuk mengurangkan penggunaan single use plastic.

Alhamdulillah, pekerja yang menimbang terus sambut mesh bag yang berisi, timbang dan beri isyarat betul ke sticker harga letak di sini (sambil tunjuk tempat tampal harga). Dia tak banyak soal. Mungkin sudah biasa dengan situasi seumpama itu atau hari sudah lewat, mereka mahu segera pulang berehat.



Akhirnya, di rumah we have to deal with less plastic bags. Rasa lega dan lapang. Sejak dulu saya tak suka buang begitu sahaja beg plastik selagi belum rosak jadi biasanya beg plastik akan disimpan dan disimpan dan disimpan sehingga memakan ruang dan menyakitkan mata.

Menurut pemerhatian saya, jika bilangan beg plastik yang dibawa masuk ke rumah disimpan untuk diguna semula setiap hari sekitar 2-3 beg plastik dan saya hanya guna secara purata 1 beg plastik setiap hari, lama-lama saya akan end up dengan banyak lebihan beg plastik di rumah jika saya tidak berusaha refuse dan reduce beg plastik.

I think that when you reduce small items like plastic bags, in a way, you become a minimalist too because minimalists don't bring in things that don't add value into their life.

Beg plastik banyak-banyak di rumah tu add value to life ke tidak?

😉

Tiada ulasan :