Pages

"All good books are alike in that they are truer than if they really happened and after you are finished reading one you will feel that all that happened to you and afterwards it all belongs to you; the good and the bad, the ecstasy, the remorse and sorrow, the people and the places and how the weather was."
- Ernest Hemingway -

Isnin, 18 Mac 2019

Bahaya kertas pembungkus makanan kepada alam sekitar

Tempoh hari saya scroll newsfeed Facebook, ternampak gambar minuman teh tarik madu yang dihidangkan di dalam gelas plastik pakai buang, di bawahnya dilapik piring plastik yang boleh diguna semula.

Terus saya komen bertanya empunya gambar, adakah minuman itu dihidangkan untuk yang minum di kedai? Lalu dijawab, iya untuk yang minum di kedai tersebut.

Saya pernah ke kedai tersebut. Kedai tersebut berada di Kota Bharu dan kini sudah membuka cawangan di Kuala Lumpur. Sebelum ini mereka tidak menghidangkan minuman tersebut di dalam gelas pakai buang seperti sekarang.

Sedihnya saya!

Kemudian saya dan keluarga makan nasi kerabu di Bangi. Nasi kerabu kami dihidang di atas pembungkus makanan pakai buang yang dilapik pinggan plastik yang boleh diguna semula. Pembungkus makanan tersebut, walaupun secara luarannya adalah kertas, namun kertas tersebut diletak satu lapisan plastik (food grade PE lamination). 



Info: PE, atau polythylene adalah sejenis plastik dan digunakan secara meluas kerana ia tidak memakan kos yang besar. Polythylene digunakan untuk membuat grocery bag dan kotak serta pembungkus makanan. Selain itu Polythylene dijadikan botol plastik untuk mengisi ubat.

So basically pembungkus makanan kertas berlaminate dengan PE ini sangat sukar untuk dikitar semula, diguna semula, apatah lagi dijadikan compost apabila lapisan kertas dan PE tidak diasingkan.

Maka jadilah pembungkus makanan itu sampah yang makin menggunung tinggi dan mengambil masa sangat lama untuk terurai. Dalam tempoh tersebut entah ke mana perginya sampah tersebut- ada kemungkinan masuk ke saliran terus ke laut dan membahayakan kehidupan laut.

Melainkan... jika anda rasa rajin untuk mengasingkan lapisan kertas dari PE selepas selesai mmakan. Rajin tak? Sesungguhnya saya lebih rela mencuci bekas Tupperware yang saya guna!

Untuk mengasingkan kertas dengan lapisan PE sebelum dikitar semula tentu membabitkan kos tambahan membuatkan proses pengurusan sisa pepejal menjadi lebih mahal. Generally orang akan memilih untuk menjimatkan kos, kan? So, in the beginning, pilihlah untuk refuse kertas pembungkus makanan berlaminate PE ini, okay?

Waktu melayan rasa sedih, saya terfikir, adakah pengusaha premis makanan tersebut sedar tentang kerosakan yang mereka lakukan dengan menggunakan bahan yang mengandungi plastik pakai buang/single use?

Mereka orang bisnes. Mereka berfikir untuk menjimatkan sumber dan meningkatkan keuntungan, memang itu kerja orang bisnes. Mereka mungkin tidak faham langsung tentang kerosakan yang berpunca dari penggunaan plastik jadi rasa macam tidak adil pula menyalahkan mereka tanpa mendidik mereka.

Hmm...

Mungkin inilah masanya saya melaksanakan tanggungjawab saya memberi kesedaran kepada mereka, kan?

*Bertukar menjadi Super Huda!*

Alangkah bagusnya jika pengusaha premis makanan dan minuman berusaha menambah keuntungan di samping memelihara alam sekitar- sambil menyelam minum air. Untungnya kelak insya-Allah sampai ke generasi akan datang.

Tiada ulasan :